S K O R P I O N S O L A R

Hej fina rara underbara

Publicerad 2014-11-19 21:36:00 i Första trimestern, Graviditet,

Nu var det ett tag sedan jag skrev om förändringar i min kropp. Kanske just för att de mildats ner och jag börjar alltmer känna mig som en "människ" igen. Men självklart händer det grejer. Största förändringarna just nu som påverkar min vardag är:
Foglossningar. Jopp, foglossningar har redan börjat gå till attack, började för typ 3 veckor sedan. Får därför inte träna ( oh no...... ;) ) eller anstränga mig särskilt, liksom promenera längre osv (oh no for real). Eller regeln är att undvika sådant som gör att det gör ont, vilket då innebär att jag bör hålla mig någorlunda stillsam, men inte för stillsam för då värker det också till. Tex om jag legat i en viss position för länge så behöver jag vända eller röra mig annars ilar det till allt kraftigare, likväl som att sitta stilla för länge. Foglossningar vill jag säga liknar lite en känsla att ha slagit svanskotan rejält och smärtan aldrig försvinner, utan snarare blir värre och ilar ner i en eller båda skinkorna. Det ger efter en känsla att "vela knäcka till" men det går liksom inte. Ständig rygg-rumpvärk. 
 
Huvudvärk. Ja, alltså jag har blivit så otroligt känslig för ljud, det ger mig ofta kraftig huvudvärk. Jag upplever att allt låter så otroligt mycket högre än det gjort förut. Prassel i papper; aj aj aj i skallen, folk som pratar i mun på varandra; iiiiii turas om för fan och för att inte tala om REKLAM! Ja, reklam är just nu på topp 5 av sådant jag avskyr mest. Har aldrig någonsin förr reflekterat över hur mycket HETSIGT ljud som spelas upp samtidigt under reklamfilmer, det liksom bara dunkar i skallen var gång det är reklam på tv numera. Därför vill jag tillägga att topp 5 på sådant jag älskar mest: Muteknappen på tvdosan. 

Svullen mage. Även om jag inte ser särskilt gravid ut på dagarna så känner jag mig väldigt svullen. Det är sjukt oskönt med jeans så leggings är min enda räddning just nu. På kvällarna är magen alltid mycket större än på dagarna och det är så mysiiiiigt. Köpte två kjolar här om dagen i en storlek större än jag brukar. Snackade med min kompis Ellen och förklarade att jag snart kommer växa in i den. Hon skrattade och sa att det är så fantastiskt att jag köper något som är större för att växa in i, medan det är så vanligt att folk tänker motsatsen "Jag ska gå ner i vikt så då kommer jag säkert kunna ha denna snart". Nej folket, skärp er! Att kämpa för att bli större är fantastiskt! ;) Även om jag nu bara längtar sönder för det är en bebis som trycker på, men fan vilket skön frihetskänsla det var att sikta på en storlek större. Haha. Mer chips åt folket!
 
Flytningar. Ja, kanske ett privat ämne men vem bryr sig, sånt händer mer eller mindre alla gravida och det tåls att prata om. Dessa såkallade rikliga flytningar har börjat komma på besök allt oftare. Kul, njaaaaa. Lite lagom störande. Kan vara en morgon jag tar på mig nya fräscha trosor, går på toa och kissar, bli klar och göra något annat. Sen ba poff "Öh va, men jag kissade ju nyss? Jag torkade mig ju noga vad är det nu da?" och så är det istället en massa störande flytningar som valt att landa i trosan. Jahapp, bara byta igen då 5 minuter efter jag just bytt. Här kan vi snacka oväntat och mindre trevligt besök... Vad gör det om hundra år, haha.

Annars vill jag bara säga att jag är så galet glad i livet. Saker och ting känns så otroligt fantastiskt och även om jag många gånger nu lever på som vanligt och "glömmer" att jag är gravid ibland, så får jag ett sådant kraftigt lyckorus då jag faktiskt påminner mig själv om att det är en bebis i min mage. Det är ju helt galet otroligt. Hela livet har fått en helt ny mening, det är en otrolig känsla. Idag fick jag se en 5 dagar gammal bebis på skolan som en klasskompis fått, snacka om pirr i magen. Då insåg jag att jag kommer ha en alldeles egen "sån" i sommar. ÖÖÖÖÖ, mysigt. Ja! Jag smälter.  

<3

Kommentarer

Postat av: Mamman

Publicerad 2014-11-22 15:48:05

Svullenheten beror nog på lillen/lillan:) 😘

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Umeå, 25 år, mamma till Hedvig född 2015 i juni. Förskollärare som nu är mammaledig och bor i fjällen, Tärnaby med min familj. Älskar att vara mamma, fota, skriva, laga mat, måla, naturen, godis, skratt, familj, köra skoter, smoothie😋 Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela