S K O R P I O N S O L A R

Att längta och att inte längta.

Publicerad 2016-04-19 21:59:40 i Graviditet,

Alltid längtar en till att Hedvig ska lära sig nya saker och utvecklas. Eller! Längta är fel ord, men det är en viss nyfikenhet hela tiden inför framtiden, inför vad som komma skall. "Hur kommer det bli när hon går? Tänk när hon börjar förskolan, och skolan, när hon skaffar vänner som hon vill vara med hela tiden, tänk vad sjukt när hon börjar prata och uttrycka sig mer verbalt! Undra om hon kommer uppskatta naturen när hon blir äldre, tänk när en ska läsa sagor för henne och hon kommer svara med egna uttryck och försöka läsa själv, tänk när hon vill gå själv utomhus" osv. Det tror jag hör lite till livet som förälder, att tänka, fantisera och fundera. Hur kommer allt bli? Hur är allt om ett år? Hur är hon, hur är jag, hur är vi? Värdesätter inte just att hon ska lära sig allt detta som något viktigt som måste ske nu nu nu, utan menar mer att det råder en viss nyfikenhet på vem hon kommer bli, något vi kommer påverka, det är galen tanke. Men! Alldeles nyss gick/går ett program jag råkade komma över på tv, om barn som är född 2010. Fick då se klipp från deras första år, sedan i detta avsnitt som spelades in 2012 när de blivit två år. Det blev som en chock som brusade genom min kropp när jag såg det! Herregud! Den lilla nyfödda på första klippet är samma person som tvååringen som pratar och "blivit en människa" i nästa klipp. Kände liksom bara att oh loooord, denna tid med Hedvig som 10 månader är nu och kommer aldrig någonsin tillbaka! Det blev bara så självklart då jag såg i film en utveckling i en människa. Hedvig kommer aldrig någonsin vara så liten igen som hon är denna sekund, just precis nu, om en timme har någonting skett, om en dag, om en vecka, osv. Varje dag är unik och spännande och när jag lyckades se det avsnittet på tv svepte en varm känsla av uppskattning förbi! Vad jag uppskattar detta nu! Denna tid med Hedvig! Framtiden känns väldigt spännande och rolig, men detta nu är ovärdeligt och unikt. Mitt älskade lilla barn. Du är bäst.

Kommentarer

Postat av: My

Publicerad 2016-04-20 08:27:01

Jaaa jag undrar också alltid, vad ska hon ha för röst?? När hon är tonåring!! Jag såg också det programmet, könns som några familjer har det svårjobbat

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Umeå, 25 år, mamma till Hedvig född 2015 i juni. Förskollärare som nu är mammaledig och bor i fjällen, Tärnaby med min familj. Älskar att vara mamma, fota, skriva, laga mat, måla, naturen, godis, skratt, familj, köra skoter, smoothie😋 Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela