S K O R P I O N S O L A R

Laddar upp energi

Publicerad 2016-04-05 19:04:35 i Graviditet,



Livet som mamma, inte alltid lätt. För tillfället är jag förkyld och hes, har liksom inte så mycket till röst. Det är verkligen svårt att vara den mamman jag vill då. Känner hur mycket jag pratar med Hedvig om dagarna då jag nu försöker göra samma sak men rösten håller och orkar liksom inte. Alltså oj vad en som förälder ofta ska gå med dåligt samvete, känna att en kan göra lite mer, fundera om barnet är nöjt och lycklig, alltid alltid vela vara världsbäst men ibland inse att en inte räcker till. Ja, lite som nu när jag är sjuk. 
 
Idag har vi iallafall varit på affären, Hedvig har blivit så galet social och glad som alltid. Hon vinkar och söker kontakt med alla människor hon möter nu då hon ibland får åka en mindre vagn som är framåtvänd. Hon älskar det! Hon älskar vagnen och hon älskar människor som ler tillbaka till henne! Min fina lilla sociala varelse, så lätt att älska. Har även gjort vegfärs, en panna till Hedvig och en mer kryddstark och saltad till mig. Hon älskade det! YES!!! Alltid en seger! Gjorde även hemmagjord pyttipanna till middag, vilken hon fick äta själv bit för bit med händerna. Veg"kött"bullarna var succé och potatis sådäääär. Hon är glad bara hon får göra själv och då kändes den rätten passande. Ibland blir hon otålig då jag står i köket och lagar mat och dessa stunder funkar det nästan alltid att ge henne något att knapra på för att "roa sig själv" ett tag. Ha. En skalad morot eller lite gurkstavar, hett tips från mig till er andra föräldrar där ute. Smörgåsrån och skorpa är också poppis. Så läskigt först med tanken på att hon får loss en bit eller två, men jag håller såklart alltid ett öga på henne och hon fixar det fasen väldigt bra själv! använder något som kallas "risoni" till Hedvig istället för spagetti. Påminner om ris men smakar pasta, lätt för fröken att äta hade i finriven rotselleri och finriven morot i maten bland annat, blev så jäkla gott!
Nu sover mitt lilla troll, sambon är på jobb och jag sitter för första gången på hundra år i köket med datorn och en kopp te. Alltså, hundra år sedan datorn var framme här på köksbordet. Det är något speciellt med denna känsla. Påminner mig om tiden jag studerade. Så många gånger jag suttit här, blickat ut genom dessa fönster, skrivit och haft mig. Jag gillar verkligen denna stund, denna typ av egentid. Lyssna på musik och lägga tid till att skriva, att tänka, att bara vara utan att vakta om någon drar ut sladdar, lådor eller tuggar på något olämpligt. Allt har verkligen sin charm i sin stund, och denna stund är så värdefull just precis nu :) Helvetet vad mysigt jag ser ju nu att det även regnar utomhus! Oh lord! Stämningen! Lugnet! 

Ikväll känner jag extra stor tacksamhet till alla i min omgivning. Det är bara så fint att ha så många raringar i mitt liv. Alla med sina egna öden, sina egna liv att leva, möts ibland, pratar ikapp, laddar energi från varandra osv. Just nu har jag en vän som tex är lite hjärtkrossad, en vän som går runt och är gravid full av förväntan, en annan som upplevt en aning tuffa graviddagar med två bebisar i magen, en annan som är mammaledig och fullt upp med sin stråle, en annan som pluggar flitigt och drömmer om sommarens äventyr, en annan som utvecklas dagligen i sitt jobb och blickar framåt, en som är nykär fast ändå inte och lever sitt liv till fullo osv osv osv. Allt liksom bara händer, livet bara går, allt rullar på, alla i sitt. Det är så varmt och fint. Jag tycker om er alla. 

Avslutande bild på trollungen då hon skulle sova dagspasset


Kommentarer

Postat av: Mamman

Publicerad 2016-04-05 20:13:00

Fin bild på er båda😘Oj, lillgumman såg inte så trött ut😜😘

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Umeå, 25 år, mamma till Hedvig född 2015 i juni. Förskollärare som nu är mammaledig och bor i fjällen, Tärnaby med min familj. Älskar att vara mamma, fota, skriva, laga mat, måla, naturen, godis, skratt, familj, köra skoter, smoothie😋 Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela