S K O R P I O N S O L A R

Hur somnar era barn för natten?

Publicerad 2016-02-24 19:31:28 i Graviditet,

Kan inte alla skriva ålder på era barn och hur hen somnar för natten? "Söver" ni barnet? I famnen eller hur? Sjunger ni något speciellt? Lägger ni barnet att somna själv? Hur funkar det? Kolsvart rum eller någon lampa tänd? Berätta allt!!!! Tacksam för svar!👍☺️ 
Hos oss är det alltid så att vi dämpar belysningen i sovrummet, tar på pyjamas och sedan ammar jag Hedvig i sängen och efter det håller jag gärna kvar henne i min famn en liten stund och sjunger hennes "somnasånger." Ofta funkar detta bra och hon somnar fort, vilket hon även gör om jag lägger henne i hennes "babynest" som är längst in i vår säng (mot väggen). Då lägger jag mig bredvid/nära henne och håller handen tillsammans med snutte och gosedjur och sjunger till hon somnat. 

Men. Läste lite och kom fram till att ju äldre barnen blir desto mer vana blir de vid rutiner som görs och desto svårare blir dessa att ändra på. Så såsmåningom vore det ju härligt om hon skulle kunna somna "själv". Att vi har en mysig stund tillsammans, läser bok, kramas pussas sedan att vi kan säga godnatt och hon kan somna tryggt utan att vaggas eller att vi ska vara i rummet. Just nu gör det mig absolut ingenting så som vi gör nu, men det jag kom fram till av det jag läste var lite att barn som tillslut kan "somna själv" vaknar inte och blir lika rädda och ledsna då de är ensamma i rummet, eftersom det var så när de somnade och de har förståelse att mamma eller pappa är ändå i närheten. De kanske istället bara vaknar till och har tappat tutten och stoppar in den i munnen igen och somnar om fastän hen ser att mor eller far ej är i rummet. Medan barn som somnar med mamma eller pappa i närheten och sedan vaknar och inser att de ej är i rummet plötsligt kan bli mer oroligt och leda till att hen vaknar oftare och blir ledsen osv. Tror säkert allt har med ålder osv att göra, men känns verkligen att Hedvig börjar bli "lite äldre" och uppfatta allt lite mer än förr. Så funderar lite om hon kanske upplever en oro osv nu då hon vaknar på kvällen ibland mer än vanligt osv just för att hon somnar med oss och vaknar upp "utan oss" på kvällarna, och att det kanske därför är läge att ändra rutinerna lite nu och inte "försent" när det kanske blir klurigare. Ingen aning, som ni läser är vi lite lost i detta så tipsa gärna hur ni gör och hur ni tycker det funkar! ❤️

Två från dagens äventyr med nya bärstolen❤️ mer foton imorgon.


Kommentarer

Postat av: Elin N

Publicerad 2016-02-25 06:54:56

Hilma sov mellan oss i sitt babynest fram till 3 månaders ålder. Då fick hon börja sova i spjälsängen i vårt rum. När hon var 6 månader (cirka) så flyttade hon till sitt egna rum och började sova där. Jag trodde det skulle bli någon slags jobbig övergångsfas för henne att vara själv men det funkade bra från start. Nu slutade jag ju amma henne i samband med att hon slutade sova med oss i sängen och jag tror att det underlättade då hon aldrig efter det vaknat o velat äta på nätterna. Nackdelen med detta har varit att hon är ganska ljudkänslig då hon sover då hon är van att få sova själv i eget rum där det är tyst o stilla. Hon har till exempel svårt för att sova i vagnen vilket ibland känns lite begränsande. Och jag önskar att hon ibland kunde slumra till tillsammans med oss. Men det händer aldrig för hon vill sova i sin säng. Jag tror helt klart att det finns för och nackdelar med alla sätt. Huvudsaken är ju i slutändan att de sover tryggt och tillräckligt. När det kommer till läggningen så börjar vi med att dämpa belysningen i lägenheten, ofta slår vi igång lite lugnare melodier att lyssna på. Typ blinka lilla stjärna. Ibland har jag henne i knät och gungar henne lite och sjunger för henne. Sedan lägger vi henne i sin säng med en flaska välling och sitter på en stol brevid henne medans hon dricker. Sedan tar vi flaskan och smyger ut. Oftast somnar hon då. När hon inte gör det och är väldigt ledsen eller upprörd så bär vi runt på henne (men lämnar aldrig rummet) och sjunger eller masserar magen vilket brukar lugna henne. Hon har en liten nattlampa btw!

Svar: Åh tack för lång förklaring hur ni gör! Alltid intressant med hur andra gör och hur det funkar! Förstår för och nackdelarna! Tror vårt nästa steg blir att hon får hoppa i sin säng igen, som är i vårt rum. Hon sov i den flera månader förut men så gick jag så ont i ryggen av att lyfta henne snett som det blev, vid varje amning men nu äter hon inte lika ofta så då borde det funka!:) tack för din kommentar Elin!!
Evelina Sandström

Postat av: Isabelle

Publicerad 2016-02-25 08:42:42

Min lilla är 8 månader på söndag. Hon har sen 4 månader somnat i sin säng, men med "hjälp". Hon har alltid velat hålla handen tills hon somnat in. Hennes säng står mot min och vi har haft en sida öppen så det har varit lätt att hålla i och stoppa i napp osv. Men vi har och har haft problemet med en som sover väldigt dåligt, vaknar mååånga gånger på kvällen osv. Vi har en rutin vi är ganska duktiga på att följa, hon äter middag vid 17 sen får hon leka i vår säng en stund medan vi byter om på henne och smörjer in henne mm. Sen brukar vi gå till soffan och läsa någon bok medan vi har släckt ner lite, sen ammar jag henne en sista gång vid 18:30 typ sen borstar vi tänder och går tillbaka till sovrummet och sjunger några sånger (samma varje kväll) och sen lägger vi henne i sängen ca 19. Sen i helgen har vi dock sänkt ner och byggt ihop hennes säng så hon har nu börjar somna utan hålla handen, jag ger henne en filt hon kan gosa med om hon vill men hon är inte så intresserad. Hur som har det gått jättebra!! Jag ligger dock brevid i vår säng fortfarande för jag tror de skulle vara för stort steg för henne att helt plötsligt somna ensam i rummet. Men planen är att flytta mig lite längre och längre bort så småningom :) det har gått bättre än väntar att somna utan handen! Nästan mindre gnäll faktiskt. Än somnar hon inte om själv när hon vaknar men det går betydligt snabbare för henne att somna om när jag satt i nappen igen vänder hon sig till sidan igen och somnar. Mycket lättare än att försöka lirka ut handen och hon vaknar till och man får göra om osv. Hoppas du fattar nått av vad jag babblat om 😅

Svar: Haha jag hänger med!! Låter ju kanon! Får bli något milt nästa steg som du beskriver, för oss också! Tror det är toppen! Ja alltså känner verkligen igen det där med att ibland är det nästan att en stör mer när en ska hålla hand osv, är på samma vis med Hedvig ibland också!:) tack för din kommentar!!
Evelina Sandström

Postat av: Elin F

Publicerad 2016-02-25 10:17:01

Vi började "natta" Joline när hon var ca 5 månader, dvs jag ammade sittandes (ca. kl 19) så hon inte somnade, sedan tandborstning, pyjamas, bokläsning innan sänggång (alltid). Just för att få in "nu är det kväll och dags att sova". Vi har alltid (och fortfarande) varit i rummet tills hon somnar. Antingen legat bredvid (om man känt för att natta henne i vår säng bara för att det är mysigt, och sen flyttat henne till sin säng) eller stått/suttit bredvid sängen och sjungit, killat på ryggen eller bara varit tyst (nu när hon är så stor väljer hon ju vad hon vill att man ska göra). Har provat att gå ut ur rummet men hon vill inte det så vi har skippat det (hon somnar oftast på 5-20 min så det har aldrig varit någon större bedrift) :) Hon sov i spjälsängen i vårt sovrum till ca 10 månaders ålder sedan flyttade hon till eget rum. Från ca 6-7 månaders ålder vaknar hon normalt sett endast en gång per natt och då vill hon komma till oss, så vi samsover (och älskar det) :) Vi hinner oftast lägga oss i sängen och läsa (eller vad man nu vill göra höhö) och ibland somna innan hon kommer. Vilket är skönt :)

Postat av: Elin F

Publicerad 2016-02-25 10:18:12

Tillägg; vi har inte upplevt att Joline blivit förvirrad om hon vaknat på kvällen (för att vi inte är kvar i rummet alltså). Hon har iofs sällan vaknat om kvällarna, liksom så att man behövt "natta om" eller så.

Postat av: Elin F

Publicerad 2016-02-25 10:18:55

Tillägg igen: I sitt rum har hon lite belysning, i vårt rum kolsvart och när vi är i stugorna är det också helt mörkt, så hon verkar inte vara brydd om sånt heller.

Postat av: Linda

Publicerad 2016-02-25 20:03:09

Jamie somnar sedan ett par månader i sin säng, men med nån av oss bredvid (typ smeker hans rygg eller håller handen). Från kl 18 tar vi det lugnare, han får lufta rumpan och vi kanske läser eller leker och busar. Pyjamas, borsta tänderna & sen välling i soffan (kom på nu att man kanske ska borsta tänderna efter vällingen?!). Sen vid 19 upp till sängen där han brukar somna till ljudet av en speldosa vi har. Vi har kört på samma rutiner i flera månader (han är 8 månader nu) men det är alltså först sen ett par månader som han somnar i sängen. Förut fick vi ofta bära honom till sömns i bärselen. Men vi försökte alltid med sängen först. Senaste veckan har han börjar strunta i sista sovstunden på dagen, & kan vara vaken mellan typ 14.30 & 19 & då är det hur lätt som helst att natta honom. Då somnar han nästan innan man lagt ner honom i sängen .

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Umeå, 25 år, mamma till Hedvig född 2015 i juni. Förskollärare som nu är mammaledig och bor i fjällen, Tärnaby med min familj. Älskar att vara mamma, fota, skriva, laga mat, måla, naturen, godis, skratt, familj, köra skoter, smoothie😋 Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela