S K O R P I O N S O L A R

How to make a baby trött

Publicerad 2015-12-30 22:16:34 i Graviditet,

Jag tänkte dela med mig av lite tips kring vad som funkar prima på H när det är dags för sömn. Just den biten kan ju vara ganska latjolajbans-bergochdalbana för samtliga småbarnsföräldrar, inte minst de/vi med första barnet då allt mer eller mindre är nytt! Säkert mycket ni andra också gör, men kanske att detta kan hjälpa någon stackars krigare där ute som testat allt med sin skrutt och behöver fler tips  🙈😊
Filt över halva ansiktet. (Varför blev texten röd?!?)
Ja, alltså tex när vi haft Hedvig i famnen för att guppa runt och få henne att somna så är det till stor hjälp att lägga tex favosnutte längs med hennes kropp och så över halva ansiktet så den gärna ligger över ett eller två ögon (ej näsan såklart). Per automatik blundar hon till då och sedan kan det ba säga poff så glömde hon bort allt som var spännande att kika på, för att istället sova. 
Pilatusboll in dah house
Ja alltså den bollen, vad vore jag utan dig och du utan mig? Inte nog med att du hjälpte mig under värkarbetet så är det kanon med runda härliga stora (ju större desto bättre för ryggen) du. När H var miniiii och somnade liggande i famnen och krävde viss rörelse samtidigt som henne kära mor eller far ej orkade gå runt så var det toppen att sitta på bollen och guppa med hon i famn. Numera är H ganska tung (10kg liksom) och de gånger hon somnar i famn så brukar det ofta vara sittandes med benen runt min midja, samtidigt som jag håller henne nära mot mitt hjärta och kropp, samtidigt som vi guppar på bollen. Det funkar 10 av 10 ggr (sedan om nästa steg att lägga ifrån sig H utan att hon vaknar funkar, nja det är en annan femma 😂)
Sjung med djupaste basen
Samtidigt som barnet är nära din kropp, sjung en vaggvisa, med bas och inte bara med ljus gulligullröst. Gärna så att du känner basen inne i din kropp, att ljudet liksom kommer från bröstet där barnet har sitt öra. 👌
Vill du ej sjunga, hitta lugna favvisar till kiddo 
Numera spelas oftast "tidlöst nu" och "hand i hand" då lillan ska somna. Kolla spotify, finns där. En bra sak med inspelade låtar är att vem som helst kan slå på och lugna barnet. Ska tex mormorn sjunga samma låt som mamman brukar sjunga så låter det aldrig exakt, men det gör ju såklart låtar på spotti tex ☺️
Ögonbrynsfingret
Ja en till lugnande effekt att ta till vid behov är att stryka barnet med ett finger  på ögonbrynen/ner längs kinden eller bara löst mellan ögonbrynen och ner mellan ögonen mot näsan eller snett över ögonen. Snacka om avslappnat!
Ändra position 
De gånger H sover i sin säng och vaknar till, kanske liggandes på rygg, så är det alltid ett lovande knep att vända henne så hon ligger på sidan. Den tösen älskar att sova på sidan, så att hjälpa henne att vända position innan hon vaknar till och blir hysterisk, är en megaknep. 
Vinden i håret
Jo, alltså ibland kanske barnet gråtit, blivit varm och ska lugnas i din famn. Blås hen då lite lugnt på pannan/huvudet. Det svalkar och lugnar lilla H iallafall. Kombinera gärna detta med "ögonbrynsfingret", favoritmusiken, pilatusbollen och närhet till snutte, då garanterar jag att barnet somnar

 ☺️☺️☺️

Det var det,  något mer H älskar är att hålla hand (gärna ganska hårt) och ligga nära nära. 
Sov sött! 


Kommentarer

Postat av: Mamman

Publicerad 2015-12-31 11:08:33

Bra tips, då nu mormor skall ha hand om henne lite nu och då, då går jag in på bloggen och testar lite av varje där😜

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Umeå, 25 år, mamma till Hedvig född 2015 i juni. Förskollärare som nu är mammaledig och bor i fjällen, Tärnaby med min familj. Älskar att vara mamma, fota, skriva, laga mat, måla, naturen, godis, skratt, familj, köra skoter, smoothie😋 Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela