S K O R P I O N S O L A R

Pepptalk i smärtans kraft

Publicerad 2015-03-29 22:22:47 i Graviditet, Trejde trimestern,

Håller på skriva en lista på vad Pär kan peppra mig med när jag ligger och har som mest ont i förlossningen. Rätt ord tror jag kan göra riktig susen för mig och att beställa några meningar såhär i förhand känns lite crazy, men tror jag kommer digga det när det väl är dags ;) :
- Påminn mig om att det är en bra smärta och inget farligt. Att andas i den. 
- Påminn mig att varje värk är ett steg närmare bebisen.
- Påminn mig att jag måste göra jobbet och kämpa för bebisens skull.
- Påminn mig att det snart är över och att det kommer bli fantastiskt att jag snart får ligga på BB och gosa med lillbebis. 

Dagens statistik: 



Kommentarer

Postat av: julia

Publicerad 2015-03-29 23:31:58

De där med andningen är svinviktigt! Blir lätt att en glömmer bort mitt i allt så Marcus upprepade "aaaandas in..... Och uuuuuut!" Ca miljoner gånger men så värt!

En annan bra grej att ha me är sugrör. Nä inte att kalasa men SÅ mycket lättare att dricka om en ligger ner. Ta med din goaste dricka me socker i, kommer behövas!

Svar: Tack för tips!! Ska säga till Pär att "agera lungor" åt mig och ska genast skriva upp sugrör på Handlingslistan och för stämningens skulle kanske köpa ett lite festligare med en glad plastfigur på haha😝
Evelina Sandström

Postat av: Madde

Publicerad 2015-03-30 10:58:20

Tänkte dela med mig av vilken typ av peppning som jag tyckte funkade under min förlossning.. Sen är alla olika så det är kanske inget som passar dig men :) Mitt tips är att ha korta pepp-meningar. När värkarna är som kraftigast är det otroligt svårt att fokusera på något annat än att det gör ont. Man kan inte ta in så mycket info. Ett mantra som jag bad sambon att repetera för mig var "snart är värken över". Han fick säga det om, och om, och om igen. Samt påminna om "ANDAS! ANDAS!" och så andades han själv kraftigt demonstrativt så att jag kunde haka på... Men jag upplevde att "snart är värken över" var en riktigt bra tanke att haka upp hjärnan på. Jag "glömde bort" nuet där det gjorde ont och fokuserade framåt då det inte skulle göra ont längre. Ville typ att han skulle skrika det åt mig :)

Sen i slutet när jag var konstant uppkopplad på CTG kurvan (den som visar när värken kommer och klingar av) så ville jag att Markus skulle berätta så fort värkindikatorn började dala ner åt (dvs. att värken var på väg att ta slut). Det kändes jätte skönt att höra och jag upplevde det som att man nästan glömde bort den värsta värken eftersom man var så glad att värken var på väg att ta slut :) Också superviktigt att sambon berättar när värken kommer (CGT visar det innan du själv känner det) så att du hinner börja andas luftgasen (om du planerar att ta lustgas förstås).

Nu när det har gått 2-3 veckor så längtar jag nästan tillbaka till förlossningen. Det är verkligen en WOW-grej och ett jättefint minne med min sambo.

Svar: Åh så bra! Ska lägga det på minnet och meddela Pär!👍 Tack för engagemang och tips! Guld värt!!!
Evelina Sandström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Umeå, 25 år, mamma till Hedvig född 2015 i juni. Förskollärare som nu är mammaledig och bor i fjällen, Tärnaby med min familj. Älskar att vara mamma, fota, skriva, laga mat, måla, naturen, godis, skratt, familj, köra skoter, smoothie😋 Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela